____________________________________________________
Natūralusis vynas - ar tai vyno pramonės ateitis?
Autorė: Vyno ekonomikos doktorantė Magali Dubois, Bordeaux universitetas
Šaltinis : https://theconversation.com/le-vin-nature-est-il-le-futur-de-lindustrie-vitivinicole-187191
Iš prancūzų kalbos išvertė UAB Amber Route
Vis didesnės autentiškumo ir sveikesnės mitybos paieškos skatina natūraliųjų vynų poreikį ir madą. Skirtingai nuo ekologiškų vynų, sertifikuotų vienos iš akredituotų nepriklausomų įstaigų, ar biodinaminių vynų, sertifikuotų Demeter arba Biodyvin, vadinamieji „natūralūs“ vynai neturi vieningo apibrėžimo. Tokio apibrėžimo nėra priėmęs nei Prancūzijos, nei tarptautiniai vyno sektorius atstovai. Taigi apie ką mes kalbame?
Prancūzijoje natūralaus vyno pradininku laikomas Jules Chauvet, gimęs 1907 m. Liono biologinės chemijos instituto tyrėjas, degustatorius ir vyndarys iš Božolė teigia: "Kuo mažiau liečiamas vynas, tuo jis geresnis". Anot natūralaus vyno pirmtako, jeigu natūralų vyną sunku apibūdinti, tai jau filosofija: idealus vynas - tai nieko daugiau kaip tik fermentuotos vynuogių sultys.
Natūralios vyndarystės reglamentavimas Prancūzijoje neleidžiama vynų apibūdinimui naudoti terminų „natūralusis vynas“ ar "natūralistinis vynas". Nesant teisės aktų nustatytos apibrėžties, leidžiama naudoti terminą „natūralus“, kad būtų galima apibūdinti konkretų gamybos būdą ar kokybę, t. y. „metodą“. Nuo 2020 m. kovo mėn. INAO – Prancūzijos kilmės ir kokybės institutas, ir DGCCRF - Prancūzijos padirbinėjimo kontrolės biuras, pripažino užrašą ant prancūziško vyno „Vin Méthode Nature“. Natūralių vynų gynimo sąjungos sukurta iniciatyva vartotojams garantuoja: derlius surenkamas rankomis, naudojamos 100 % ekologiškos vynuogės, natūralios mielės, be vynininkystės priedų, be pridėtinių sulfitų nei prieš fermentaciją, nei jos metu. Šioje Natūralių vynų gynimo sąjungoje narių skaičius vis didėja: 2020 m. buvo 109 vynuogių augintojai, o 2021 m. – 156 vynuogių augintojai.
Jei vis dar atrodo, kad galima suvienyti visus vynuogių augintojus, tai padaryti bus sunku, nes natūralusis vynas - tai erdvė laisvei, veikianti savarankiško sertifikavimo principu ir kurianti skaidrumo koncepciją: sakau, ką darau, ir darau, ką sakau. Kai kurie atsisako natūraliųjų vynų apibrėžimo, nes baiminasi dėl galimo pramonės atstovų pritarimo šiam pavadinimui. Daugelis natūralių vynuogių ūkių augintojų pasitraukė iš AOP/AOC sistemos (saugomos/kontroliuojamos kilmės vietos nuorodos), nes pastarieji laikomi pernelyg griežtais, kad būtų galima laisvai eksperimentuoti. Kiti įtraukė apeliaciją į pavadinimą: Ganevat arba Overnoy dans le Jura, De Moor arba Derain en Bourgogne, Breton dans la Loire. Daugumos natūralių vynuogynų augintojų žinomumo dėka į dienos šviesą vėl iškyla tokie vyno regionai kaip Božolė, Jura, Savoir ir Auvergne.
Tendencija ar permainos?
Natūralių vynuogynų augintojai privalo naudoti ekologiškas vynuoges. Sertifikavimo įstaigų duomenimis, 2021 m. sertifikuoti vynuogynai iš viso sudaro 90 298 hektarus (iš 750 000 hektarų Prancūzijos vynuogynų), daugiau nei 13 %, palyginti su 2020 m. Beveik 70 000 hektarų vynuogynų šiuo metu yra pertvarkomi, o tai reiškia, kad 2024 metais 20% Prancūzijos vynuogynų plotų galėtų būti sertifikuoti ekologiški ūkiai.
Ekologiškų ir pertvarkomų vynuogynų raida (ha). Šaltinis: Prancūzijos ekologinio žemės ūkio plėtros ir skatinimo agentūra
Skirtingai nuo sertifikuotų ekologiškų vynų, yra sudėtinga rasti patikimų duomenų apie jų gamybos, vartojimo, eksporto apimtį ar net skaičių ūkių, gaminančių natūralius vynus. Remiantis federacijų tinklalapių informacija Prancūzijoje turėtų būti šiek tiek mažiau nei 200 natūralių vynuogynų augintojų. Tačiau internetinėse parduotuvėse jų priskaičiuojama daugiau nei 400. Dauguma šių vyndarių dirba mažuose ūkiuose, o gamybos apimtis yra ribota.
Daugiau nei 80% vyno Prancūzijoje vis dar parduodama prekybos centruose, kur vynų be sulfitų yra nedaug, o natūralių vynų dar mažiau. Tai iš dalies paaiškinama, nes natūralų vyną gaminančių ūkių gamybos apimtis yra ribota. Būtų sunku įkurti nacionalinį supirkimo centrą, nes dauguma ekologiškų vynuogių augintojų nenori, kad jų vynais būtų prekiaujama prekybos centruose.
Panašu, kad natūralieji vynai yra plačiai paplitę rinkoje. Kai kurie nesiafišuojantys gamintojai pasirodo vis labiau populiarėjančiose nacionalinėse ir tarptautinėse parodose. Jie yra didžiausia žiniasklaidos priemonė vyno rinkoje, kuri nutraukia vynuogių pavadinimų standartizavimo grandinę Prancūzijoje. Naujoji estetika, kurią galima lengvai atpažinti daugelyje natūraliųjų vynų etikečių, griauna nusistovėjusius vyno standartus. Natūralieji vynai atspindi vartotojų siekį ieškoti autentiškumo, skaidresnių procesų ir sveikesnės bei ekologiškesnės mitybos.